Menu Kategorie

Pojďme si povídat o barvách

Pojďme si povídat o barvách! Kolik jich umíte vyjmenovat? 20? 30?

Už v předškolním věku většina z nás (alespoň těch kreslířsky zdatnějších) uznala, že krabička s pěti základními pastelkami je pro naše potřeby zcela nedostačující a pořekadlo „čím méně, tím více“ tu rozhodně neplatí. Zjistili jsme také, že ne na všechny povrchy pastelky píší stejně. Možná si ještě pamatujete tu frustraci, když před vás někdo hodně zlomyslný položil krásný křídový papír a ony na něj ty barvičky nechtěly pořádně chytnout nebo nevypadaly ani z poloviny tak jasně a hezky, jak jste chtěli… Po povinném školním upgradu na vodovky/tempery jsme se zase dozvěděli, že když smícháme některé barvy dohromady, vznikne z toho něco nového (v nejhorším případě moc hezké bahno, když to překombinujete).

Dneska už máte na „malování si“ a „hraní si s barvičkami“ s největší pravděpodobností grafiky (anebo nás), jak ale docílit toho, aby ta vaše barva byla vždycky ta vaše? A proč vaše barva na papíře vypadá jinak než na monitoru?

pastelky

RGB vs. CMYK – aneb proč některé barvy září

Barevný model RGB známe především z obrazovek našich telefonů, tabletů, televizí a monitorů. Pracuje se třemi základními barvami červenou (red), zelenou (green) a modrou (blue). Jejich spojením se v daném specifickém bodě (pixelu) vytvoří unikátní barva. Model RGB jich rozeznává až 16,7 milionů, což je více než dokáže rozeznat lidské oko a určitě mnohem více, než by vyjmenoval i ten největší pedant na barvy. Oproti tomu model CMYK pracuje s azurovou (cyan), purpurovou (magenta), žlutou (yellow) a doplňkovou černou (key) a je to model používaný pro digitální tisk a ofsetový tisk. Stejně jako u RGB se barvy v daném bodě smíchají a vytvoří tím požadovaný odstín.


Vždyť je to stejné, proč tedy na počítači vypadá grafika trochu jinak?

Princip je podobný, výsledek ale nikoli.

Barvy RGB jsou barvy založené na světle – dá se říct, že září. Stejně jako září všechny obrazovky, které máme denně okolo sebe. Smícháním všech tří základních barev (červené, zelené a modré) získáme čistě bílou. Zatímco RGB svět bez barev je tmavý asi jako display mobilu, který jste zapomněli přes noc nabít. 

Oproti tomu papír nezáří, ale než na něj přidáte barvy, je krásně bílý. Smícháním tří základních barev CMYKu (azurové, purpurové a žluté) nám vyjde staré známé tmavě šedo-hnědé „bahno“ z rozpatlané palety barev na základní škole. Což je také důvod, proč tento model využívá navíc černou, která dodá obrazu hloubku. I tak v modelu CMYK namícháte o poznání méně barev a nikdy nebudou zářit tak, jako RGB barvy.

Proto se po převodu barev z RGB do CMYKu může obraz najednou zdát méně jasný a barvy tak nějak vybledlé, mdlé. Není to chyba, ale vlastnost daná charakteristikou RGB modelu, kdy záře je vlastně jeho podstatou.  

cmyk vs rgb


Jasné syté barvy jako třídní nepřítel CMYKu

Nejjasnější barvy, které model CMYK nabízí, jsou jeho základní barvy a ani ty zdaleka nejsou tak jasné, jako barvy na vašem monitoru. A proto, abyste s výsledkem nebyli zklamaní, je nejlepší již s tiskem počítat a tvořit grafiku rovnou v barevném modelu CMYK na speciálně kalibrovaném monitoru a smířit se s kompromisy. Na pomyslné školácké paletě s CMYK barvičkami místo temperek nikdy nenamícháte tu správnou profiPOTISKovou zelenou, nebo elektricky modrou známou z plakátu pro Avengers. Můžete se jim s trochou snahy přiblížit (a snáze to půjde se zelenou než modrou), ale nikdy nedosáhnete stejného efektu.

Image title 

Tak na plakátu to jde… Proč ne u nás?

Samozřejmě i na vašich vizitkách a dokumentech lze dosáhnout požadovaného odstínu. Jen ne pomocí klasického digitálního tisku, který využívá pouze modelu CMYK. Zde přichází na řadu přímé barvy otvírající dveře do úplně nového světa plného opravdu krásných saturovaných barev a navíc třeba metalických odstínů, neonek nebo i reflexních barev. V tiskařině je nejpoužívanější sadou přímých barev řada Pantone.


Takže Pantone jsou ty hezké barvy?

Ano (milujeme náš nádherně duhový vzorník)! Ale zároveň a primárně se jedná o specifické barvy, které jsou v tisku vždy přesné. Zatímco soutisk klasických výtažkových modelů se barvy snaží spíše imitovat a výsledek tisku ze stejných dat se může lišit tiskárna od tiskárny, každá jedna Pantonka má svou přesně danou recepturu a proto umíme barvu replikovat přesně takovou, jaká by měla být.

Proto pokud vybíráte barvy své společnosti nebo značky a záleží vám na tom, aby byla stejná na vizitkách, letácích, propiskách i tričkách, je dobré vybírat barvu právě ze vzorníku přímých barev Pantone.

vzorník PANTONE

Proč tedy netiskneme jenom v Pantone a používáme CMYK?

Představte si, že byste malovali fotorealistický obraz. Co by bylo příjemnější - používat paletu, míchat barvy a poté je přenášet na plátno, nebo být omezeni malováním přímo z tubiček jednotlivých barev? Zatímco s paletou by vám stačilo použít 5 základních barev a pracovat s nimi (černá, bílá, žlutá, purpurová a azurová), v případě malování rovnou z tubiček byste barev potřebovali kolik? 20? 30? Pantone má ve svém základě 16 odstínů.

Pokud ale píšete text, je lepší sáhnou po jedné barvě, která bude na začátku i na konci stejná.

Využívat přímé barvy pro tisk plnobarevných obrázků není praktické a náklady (ať už časové nebo finanční) by vystřelily raketově nahoru. Ideálním řešením je použití CMYKu a případné doplnění vybraných přímých barev, kterých by v CMYKu nebylo možné tak snadno dosáhnout.

Naopak pro firemní potisky, loga, texty a vektorové grafiky, kde opravdu záleží na použitém odstínu, je lepší sáhnout po vzorníku přímých barev.

barvy


Rodinný pivovar Bernard
AUTOCONT CONTROL SYSTEMS spol. s r.o.
ELVAC
MEGGLE
TROJEK
SANSWISS
TOKOZ
TEMPO, obchodní družstvo
Pragochema spol. s r.o.
Jaroslava Klemensová - MASOMA
OSTROJ
Almeva East Europe s.r.o.
Holuša montáže s.r.o.
Makos a.s.
Obec Háj ve Slezsku
Hotovedomy s.r.o.
Slezská Pekárna
ŠENÝR Bijoux s.r.o.
TECHFLOOR
VibroBeton, s.r.o.
Řeznictví Tichý s.r.o.
VARIOTOOL s.r.o.
Rodinný pivovar Bernard
AUTOCONT CONTROL SYSTEMS spol. s r.o.
ELVAC
MEGGLE
TROJEK
SANSWISS
TOKOZ
TEMPO, obchodní družstvo
Pragochema spol. s r.o.
Jaroslava Klemensová - MASOMA
OSTROJ
Almeva East Europe s.r.o.
Holuša montáže s.r.o.
Makos a.s.
Obec Háj ve Slezsku
Hotovedomy s.r.o.
Slezská Pekárna
ŠENÝR Bijoux s.r.o.
TECHFLOOR
VibroBeton, s.r.o.
Řeznictví Tichý s.r.o.
VARIOTOOL s.r.o.
Rodinný pivovar Bernard
AUTOCONT CONTROL SYSTEMS spol. s r.o.
ELVAC
MEGGLE
TROJEK
SANSWISS
TOKOZ
TEMPO, obchodní družstvo
Pragochema spol. s r.o.
Jaroslava Klemensová - MASOMA
OSTROJ
Almeva East Europe s.r.o.
Holuša montáže s.r.o.
Makos a.s.
Obec Háj ve Slezsku
Hotovedomy s.r.o.
Slezská Pekárna
ŠENÝR Bijoux s.r.o.
TECHFLOOR
VibroBeton, s.r.o.
Řeznictví Tichý s.r.o.
VARIOTOOL s.r.o.
ArsylineGRAPHIC & WEBDESIGN STUDIO

Tyto internetové stránky používají soubory cookie Více informací zde.

Souhlasím
Upozornění

Zavřít