Jako člověk z branže si odjakživa všímám reklamních sdělení, která nás obklopují. Některá nám poskytují cenné informace, jiné jsou zase ryze komerčního charakteru. Jak jich s časem přibývalo, místo toho, aby nás někam nasměrovali, na něco upozornily nebo třeba jen pobavily, začaly nezpřehledňovat ulice a vyvolávat zmatek.
Proto mi netrvalo dlouho pochopit a ocenit regulaci, se kterou Ostrava přišla. A i v dnešní době, kdy se omezuje kde co, toto považuji za velmi správné rozhodnutí. Za vznikem projektu stojí náměstkyně ostravského primátora Zuzana Bajgarová. Spolu se svým týmem vytvořila manuál Ostrava 360°, kde ukazuje, jak reklamu ve veřejném prostoru dělat, a také co je špatně - příliš mnoho reklamních poutačů, různé fonty písma, barvy, velikosti a použité materiály.
|
|
Na zásadních místech města začínají být přesycena reklamou, kdy jeden obchodník se snaží překřičet druhého a majitelé reklamních ploch do jisté míry rezignovali na odstraňování již neaktuálních reklam, zatímco každé prázdné místo se vcelku rychle zaplňuje nalepenými plakáty – reklama ve venkovních prostorách v sobě měla asi tolik řádu jako pop up okna na pofiderních internetových stránkách. Je to důvod, proč se lidé většinou na takových místech necítí dobře.
Nyní problém regulace takzvaného vizuálního smogu řeší Kopřivnice nebo Frýdek-Místek, Opava již také zavedla opatření, kdy v městské památkové zóně musí každou reklamu schválit památkáři. Ve zbytku města ale žádná regulace neplatí a zatím ani žádnou neplánují, informoval mluvčí opavské radnice Roman Konečný.
Stejná ulice před a po odstranění nežádoucích reklam (tentokrát příklad ze zahraničí)
Teď si můžete říct, že nás, jako reklamní agentury, se to také dotýká a může to přímo ohrozit naše služby. Opak je ale pravdou. Sám považuji tyto regulace za přínosné nejen pro širokou veřejnost, ale také jako jakési vodítko při zpracování vizuálního konceptu pro všechny zúčastněné strany. Někdy je člověk natolik zaslepen svou zdánlivě dokonalou představou a touhou zaujmout a přitáhnout pozornost, že se na věci nedokáže podívat s odstupem a ze všech úhlů.
Na sign marketing se nijak zvlášť nezaměřujeme a tyto služby poskytujeme hlavně v balíčcích komplexní péče o naše stávající firemní partnery. I tak se musíme přiznat, že jsme do světa vypustili (nebo možná lépe říct „vylepili“) i reklamní poutače, které všechny zásady vhodného použití tak úplně nedodržovaly. Občas na základě přání našich klientů, občas na základě naší vlastní iniciativy. Vždy jsme se ale snažili práci odvést co možná nejlépe a nejkvalitněji a i s ohledem na okolí.
Konkrétně tento projekt byl od A do Z v čase 20 dnů od prvotní myšlenky až k návrhu loga a jeho použití. Součástí byly jídelní lístky, prostírání, informační cedule, komiksová tapeta, reklamní balonky, firemní oděv s potiskem a výšivkou pro obsluhu bistra.
V kvalitní přípravě podkladu vidím základ k dlouhověkosti a soudržnosti s podkladem. Tak se nám velmi často stává, že příprava podkladu, odstranění původních sdělení, čištění lepidel, odmaštění, zabere více času než samotná aplikace. Používáme výhradně odzkoušené a výrobci doporučené materiály a postupy. A pokud nás někdo nutí nalepit samolepku na špinavou nesoudržnou stěnu, raději to dělat nebudeme a doporučíme jiná řešení. (Jestli to čteš, Tome, myslím na tebe :-) )
I díky tomu stále drží, jako například polep Květinářství paní Yvony Pigulové v Háji ve Slezsku, které jsme realizovali již před skoro deseti lety a stále se nemáme za co stydět.
Jeden ze zajímavějších projektů, které máme za sebou, byly interiérové polepy tělocvičny Krav Maga v Ostravě v populárním urban / grunge stylu, kde jsme trochu bojovali právě s podkladovým materiálem, ale výsledek určitě stojí za to.Ukážeme vám ale jenom část, zbytek obhlédněte sami hned, jakmile nám to protipandemická opatření dovolí.
Toho, co jsme realizovali, je ale mnohem víc. Nahlédněte do naší galerie. Najdete tam polepy vnitřní, venkovní i polepy aut, něco nového, něco trochu retro, jednoduché, některé výrazné, ale třeba taky cíleně "smogovitou" realizaci polepů pro dětský hudební tábor H+H. A co se chystá? Dokončení polepů Krav Maga na pobočce v Porubě, polepy automobilů pro firmu Skácíme to a také náš vlastní profiPOUTAČ, bo kovářova kobyla už skoro kulhá bosa.